قوانین در خصوص بیمه حوادث اتباع خارجی چه می‌گوید؟

قوانین در خصوص بیمه حوادث اتباع خارجی چه می‌گوید؟

اتباع خارجی که به صورت قانونی وارد ایران می‌شوند در مدتی که در ایران اقامت دارند می‌توانند در مقابل خطرات ناشی از حوادث، تحت پوشش بیمه باشند. شرکت بیمه در ازای دریافت حق بیمه، هزینه‌های پزشکی بیمه‌شده را که مستقیماً ناشی از حادثه باشد جبران می‌کند و بیمه‌شده را در مقابل خطر فوت و  نقص عضو و ازکار افتادگی تحت پوشش قرار می‌دهد. موارد تحت پوشش بیمه حوادث اتباع خارجی و بیمه سلامت شامل موارد زیر است:

  • پوشش غرامت فوت در اثر حادثه
  • پوشش غرامت نقص عضو دائم ناشی از حادثه
  • جبران هزینه‌های پزشکی به علت حادثه
  • پرداخت هزینه‌های بستری اورژانسی در بیمارستان

بیمه درمانی اتباع خارجی با کدام سازمان است؟

بیمه درمانی اتباع خارجی با بیمه سلامت یا همان سازمان خدمات درمانی سابق است. بیمه سلامت دارای چندین نوع صندوق بیمه‌ای مختلف است. یکی از این صندوق‌ها، مخصوص ارایه پوشش درمانی به اتباع بیگانه است. بر اساس قرارداد سه جانبه بین سازمان بیمه سلامت، اداره کل امور اتباع و مهاجرین خارجی وزارت کشور و نمایندگان پناهندگان سازمان ملل متحد، سازمان خدمات درمانی، اتباع بیگانه را تحت پوشش قرار می‌دهد.

بیمه‌هایی که حوادث ناشی از کار را بیمه می‌کنند

بیمه حوادث در مقابل سوانح و خطرات گوناگون از بیمه‌شده حمایت می‌کند. هر کس به تنهایی می‌تواند درخواست صدور این بیمه‌نامه را بدهد و علاوه بر خطرات شغلی برای حوادثی مانند غرق شدن، مسمومیت، برق‎گرفتگی، سوختگی، سوانح رانندگی، گزیدگی، سقوط از ارتفاع، ابتلا به هاری، کزار و سیاه زخم و… تحت پوشش بیمه قرار بگیرد.

نوع شغلی که افراد انجام می‌دهند به طور مستقیم در ارزیابی خطر آن‌ها مؤثر است. طوری که می‌توان گفت شغل بیمه‌گزار، مهمترین عامل تعیین‌کننده حق بیمه حوادث است. در این بیمه‌ها کلیه مشاغل در ۵ طبقه شغلی از کم‌خطرترین تا پرخطرترین شغل دسته‌بندی می‌شود. برای مثال کارگران ساختمانی در طبقه چهارم قرار می‌گیرند.

اتباع بیگانه هم به شرط داشتن اقامت می‌توانند بیمه حوادث انفرادی خریداری کنند. اما این بیمه برای افرادی که قصد مسافرت دارند صادر نمی‌شود.

 

شرایط بیمه حوادث اتباع خارجی ورودی به ایران چگونه است؟

طبق قوانین، اتباع بیگانه نمی‌توانند در ایران مشغول به‌کار شوند مگر به شرط داشتن گذرنامه ورود با حق کار مشخص و پروانه کار. بنابراین اتباع خارجی که گذرنامه و پروانه کار ندارند مشمول قانون کار نیستند و نمی‌توانند از مزایای بیمه تأمین اجتماعی استفاده کنند. اتباع خارجی که مقیم ایران هستند موظف هستند خود و افراد تحت تکفلشان را نزد یکی از شرکت‌های بیمه‌، بیمه حوادث اتباع خارجی و سلامت کنند. این قانون همچنین مسؤلیتی را برای کارفرمایان و پیمانکاران به‌وجود می‌آورد زیرا به کارگیری افراد بدون بیمه حوادث اتباع خارجی و سلامت ممنوع است.

طبق این قانون کلیه کارگران موظف هستند در مقابل حوادث و بیماری‌های احتمالی تحت پوشش بیمه حوادث اتباع خارجی قرار بگیرند. بنابراین به‌کارگیری کارگران خارجی مقیم کشور بدون بیمه‌نامه حوادث در مدت اقامت‌شان در ایران ممنون است.

آیا کارگرهای اتباع بیگانه غیر مجاز هم تحت پوشش بیمه قرار می گیرند؟

اما مطابق بخشنامه شماره ۲۲۲/۵ بیمه ایران و آیین نامه شماره ۹۸ شواری عالی بیمه از این پس اتباع بیگانه فاقد مجوز ورود به ایران نیز مشمول پوشش بیمه مسئولیت کارفرمایان قرار می گیرند.

این قانون گذاری بنا بر حس انسان دوستی و کمک به کارفرمایان و کارگرانی که است که پس از وقوع حوادث با مشکلات و گرفتاری های گوناگونی مواجه می شوند

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *