سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

سقف تعهد مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

بر اساس قانون بیمه، شخص ثالث بیمه نامه‌ای است که دو پوشش جانی و پوشش مالی را ارائه می‌کند. میزان پوشش های بیمه نامه ثالث بر اساس دیه هر سال تعیین می‌شود. ابتدای هر سال قوه قضائیه میزان دیه ماه عادی و ماه حرام را مشخص می‌کند. برای سال ۱۳۹۸ میزان دیه  اعلامی برای ماه حرام ۳۶۰ میلیون تومان و برای ماه های عادی ۲۷۰ میلیون تومان می‌باشد.

تعهدات مالی بیمه شخص ثالث شامل خسارت های مالی می‌باشد که از طرف خودروی شما به اموال اشخاص ثالث وارد شود را جبران می‌کند که در این مطلب بیشتر در مورد این موضوع صحبت خواهیم کرد.


 

تعهدات مالی بیمه شخص ثالث چیست؟

با توجه به ماده یک بیمه شخص ثالث، خسارت مالی شامل کلیه زیان‌های مالی است که به سبب حوادثی که تحت پوشش بیمه باشند و به اموال اشخاص ثالث وارد شود را تحت پوشش قرار می‌دهد. میزان تعهدات مالی بر اساس ۲.۵ درصد دیه ماه حرام در هر سال محاسبه می‌شود. البته این مبلغ حداقل تعهد مالی است که هر خودرو در بیمه ثالث می‌تواند داشته باشد.


شخص ثالث کیست؟

بیمه شخص ثالث چیست؟ تعاریفی که باید بدانید


بر این اساس حداقل میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث برای سال ۹۸ در همه شرکت‌های بیمه مبلغ ۹ میلیون تومان می‌باشد. میزان مبلغ پایه پوشش مالی بیمه ثالث به ترتیب زیر محاسبه می‌شود: (۳۶۰ میلیون تومان میزان دیه ماه حرام است)

۹ میلیون تومان تومان = ۳۶۰ میلیون تومان × ۲.۵٪

هر فردی می‌تواند به انتخاب خود میزان تعهدات مالی مختلفی را برای بیمه ثالث خود خریداری نماید. میزان تعهدات مالی بیمه شخص ثالث در قسمت پوشش های مالی بیمه ثالث درج شده و قابل مشاهده است.

چرا باید افزایش سقف تعهدات مالی ثالث را انجام دهیم؟

با توجه به افزایش وحشتناک تعداد خودرو و بالتبع بالا رفتن حوادث رانندگی که خسارات مالی و جانی ناراحت کننده‌ای را به همراه دارند، داشتن پوشش‌های کامل الزام هر بیمه شخص ثالث می‌باشد. از این رو معمولا بیشتر بیمه گذاران در زمان تمدید بیمه ثالث خود می‌توانند پوشش‌های مالی بالاتر را با پرداخت حق بیمه‌های اندک در بیمه نامه های خود داشته باشند.

 

بالا رفتن ارزش خودرو از دیگر دلایل افزایش تعهدات مالی از سوی بیمه گذاران است چراکه با افزایش قیمت ماشین و لوازم خودرو در هر تصادف، خسارت‌های سرسام آوری ممکن است برای فرد اتفاق بیافتد و بخاطر این موضوع صاحبان خودرو ترجیح می‌دهند خسارت مالی بالایی را در بیمه ثالث شان داشته باشند. از همین رو با توجه به افزایش قیمت خودروها پیشنهاد میکنیم بیمه بدنه را برای خودروهای خود تهیه کنید چرا که دیگر بسیاری از خودروها لوکس به حساب می آیند.


 

چطور تعهدات مالی بالا را انجام دهیم؟

در زمان خرید و یا تمدید بیمه نامه ثالث می‌توانید بیمه ثالث‌تان را با هر تعهد مالی خریداری نمایید. شرکت‌های بیمه با توجه به پوشش‌هایی مالی که می‌توانند ارائه کنند بیمه ثالث شما را تمدید می‌کنند.

در بیمه شخص ثالث، پوشش مالی ۹ میلیون تومان به صورت مبلغ پایه اعلام قیمت می‌شود ولی اگر بیمه گذار درخواست پوشش مالی بالاتر را داشته باشد باید در زمان خرید و یا تهیه بیمه ثالث درخواست خود مبنی بر داشتن پوشش بالاتر مالی را به شرکت بیمه  مورد نظر خود اعلام نماید.

اگر خسارت مالی پیش آمده از سقف تعهدات بیمه نامه ثالث بیشتر باشد چه باید بکنیم؟

ممکن است که خودروی شما با یک ماشین گران قیمت و لوکس تصادف کرده و خسارت چند صد میلیون تومانی برای شما اتفاق افتاده باشد، در این زمان چه باید بکنیم؟! تصادف با ماشین‌هایی که ارزش آن‌ها بیشتر از نصف دیه مرد مسلمان باشد قانون خودروی نامتعارف برقرار می‌باشد.

با توجه به قانون خودروی نا متعارف، در تصادف با خودروهایی که ارزش روز آن‌ها در زمان حادثه بیشتر از نصف دیه ماه حرام باشد میزان خسارت بر اساس فرمول زیر محاسبه می‌باشد:

فرمول محاسبه خسارت خودروی متعارف

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *