در تصادف صحنه به هم ریخته این نکات را حتما رعایت کنید

در تصادف صحنه به هم ریخته این نکات را حتما رعایت کنید

در تصادف صحنه به هم ریخته این نکات را حتما رعایت کنید

هر روزه تصادفات بیشماری در سراسر کشور اتفاق می‌افتد که متاسفانه بسیاری از این تصادفات خسارات مالی و جانی غیر قابل جبرانی را به همراه دارند. مشخص شدن مقصر حادثه که باید جبران خسارت اتفاق افتاده را پرداخت نماید موضوع مهم هر تصادف رانندگی می‌باشد. اصلی‌ترین معیار برای پاسخ به این که مقصر حادثه کیست نظر کارشناسی پلیس راهنمایی و رانندگی است که معمولا از روی صحنه تصادف این تشخیص توسط پلیس راهنمایی و رانندگی اعلام می‌شود. حال ممکن است که بنا به دلایلی صحنه تصادف به هم بخورد در این شرایط تکلیف چیست؟ تصادفات صحنه به هم خورده موضوعی است که در این نوشته به آن خواهیم پرداخت تا بتوانیم پاسخ برخی از سوالات شما را بیان کنیم.


 

تصادف صحنه به هم خورده چیست؟

اگر در تصادفی یکی از دو طرف حادثه به هر دلیلی صحنه تصادف را ترک کنند و مکانشان را تغییر دهند به نحوی که ارزیابی صحنه تصادف برای افسر پلیس راهنمایی و رانندگی وجود نداشته باشد، در اصطلاح تصادف صحنه به هم خورده نامیده می‌‌شود. در این صورت کروکی فرضی با استفاده از اظهارات طرفین حادثه ترسیم می‌شود.

 

در چه شرایطی ممکن است این اتفاق پیش آید؟

 

در مواقعی ممکن است که به دلایل مختلفی صحنه تصادف به هم بخورد و هر دو طرف و یا یکی از طرفین مکان را در  صحنه تصادف تغییر دهند. بیشترین علت تغییر مکان طرفین به یکی از علل ذیل می باشد:

  • فرار راننده مقصر
  • به هم زدن تصادف برای عدم ایجاد ترافیک
  • داشتن خسارت جرحی که باید فرد مجروح به صورت فوری به بیمارستان منتقل شود که این حالت بیشتر در صحنه تصادفات با عابرین دیده می شود

 

آیا صحنه تصادف را باید بهم زد؟

خیلی از ما شاهد تصادفاتی بوده‌ایم که دو طرف حادثه خسارت ریالی و مالی قابل توجهی را نداشته‌اند و وسط اتوبان منتظر آمدن پلیس هستند! در چنین تصادفاتی ترافیکی به وجود می‌آید که شرایط را از این که هست بدتر می‌کند. در تصادفاتی که خسارت مالی و جانی بسیار ناچیزی وجود دارد، باید طرفین چند عکس از زوایای مختلف تصادف بگیرند و خودروهایشان را به سمت راست مسیر منتقل کرده و منتظر رسیدن پلیس باشند.
چراکه بر اساس قانون جدید بیمه در تصادفاتی که خسارت مالی حادثه تا ۷ میلیون تومان برآورد شود، برای پرداخت خسارت نیازی به کروکی پلیس نبوده و طرفین میتوانند با گرفتن چند عکس و فیلم از حادثه صحنه تصادف را به هم بزنند. همچنین درتصادفاتی که طرفین حادثه با هم توافق کرده‌اند، طرفین تصادف می‌توانند با تعویض مدارک شامل بیمه‌نامه و کارت خودروی خود به نمایندگی بیمه مراجعه کنند و خسارت خود را دریافت کنند.

تصادفاتی که در تقاطع‌ ها، بزرگ راه‌ها و داخل تونل های شهری که مجهز به دوربین‌های نظارت تصویری هستند اتفاق بیافتد و  هیچ‌کدام از رانندگان زیر بار این‌ که کدام‌شان در وقوع تصادف مقصر بوده‌اند نمی‌روند، پلیس می‌تواند با استناد به تصاویر گرفته شده از طریق این دوربین‌ها مقصر حادثه را شناسایی کند.

اما در برخی از تصادفات مانند تصادفاتی که به علت حرکت با دنده عقب، نداشتن بیمه شخص ثالث، به توافق نرسیدن طرفین تصادف بررسی کارشناسی درباره تصادف به کمک کروکی پلیس باید انجام می شود بر هم زدن صحنه تصادف می تواند دردسر ساز باشد.

 

در تصادفی که خسارت جانی منجربه به جرح و یا فوت شود حفظ موقیعت خودروها لازم می باشد. چراکه در تصادفاتی که منجربه خسارت جرحی (از قبیل فوت و نقص عضو) شده باشد و ما از میزان جراحت و آسیبهای اتفاق افتاده بی‌اطلاع باشیم ، نباید  فرد مجروح را حرکت داده و به جای دیگر منتقل کنیم و منتظر باشیم تا اورژانس و پلیس به صحنه تصادف برسند.

تصادف جرحی چیست؟

به تصادفاتی جرحی گفته می‌شود که در آن حادثه خسارت فوت، نقص عضو یا صدمات جسمانی وجود داشته باشد. در  چنین تصادفاتی وضع خودروها باید به همان شکل حفظ شود و فوراً موضوع به پلیس و اورژانس اطلاع داده شود. جبران خسارات جرحی اتفاق افتاده با استفاده از پوشش خسارات جانی بیمه شخص ثالث فرد مقصر حادثه پرداخت می شود. میزان پوشش خسارات جانی بر اساس دیه هر سال با توجه به دیه ماه حرام و ماه عادی محاسبه شده و از سوی بیمه مرکزی روی بیمه نامه های ثالث اعمال می‌شود.

اگر در تصادف که خسارت جرحی داشته و مقصر حادثه فرار کرده باشد ، بر اساس ماده ۱۰ قانون جبران خسارات وارده از صندوق تأمین خسارت‌های بدنی تامین می شود.

 


 

مراحل و فرآیند چگونگی رسیدگی به تصادفات صحنه بهم خورده

  1. چنانچه تصادف قبلا توسط افسر راهور بازدید شده باشه باید طرفین تصادف به پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه مربوط به تصادف، مراجعه کنند.
  2. در صورتی که تصادف توسط افسر کارشناس بازدید نشده باشد، طرفین می‌بایست به شورای حل اختلاف محل تصادف جهت پیگیری و اخذ نظرات کارشناسی مراجعه کنند.
  3. در صورت وقوع تصادف منجر به جرح یا فوت و کسب دستور مقام قضایی مبنی بر ترسیم کروکی (در صورت متواری شدن) ضمن اخذ تصویری از پرونده متشکله در کلانتری (که شامل دستور قضایی، برگه اورژانس، بیمارستان، اظهارات شاکی، شهود، فیلم، عکس از تصادف و …) و مراجعه به پلیس راهنمایی و رانندگی منطقه مربوطه جهت ترسیم کروکی لازم است.

 


 

آیا بهم خوردن صحنه تصادف به ضرر شماست؟

در خسارت‌هایی که مقصر حادثه شما نبوده‌اید و تصادف در اثر بی دقتی طرف مقابل اتفاق افتاده و وی این موضوع را قبول نمی‌کند و صحنه تصادف به هم خورده، این موضوع می تواند برای شما درد سر ساز باشد. در چنین مواردی باید از کروکی غیر فرم (غیر سازشی) برای تشکیل پرونده خسارت کمک بگیریم.

 

کروکی غیر فرم، شرح حادثه تصادف در سربرگ‌های کارشناس دادگستری است که بدون سری و سریال کروکی اصلی است. این نوع کروکی به دلیل نداشتن شماره سری و سریال در سامانه پلیس راهور ثبت نمی‌شوند. در این موارد افسر ترسیم کننده کروکی، مختار به تایید یا رد اصالت کروکی است.

 

اگر مقصر فرار کرد چه باید کرد؟

شاید این موضوع برای شما هم اتفاق افتاده که تصادف کرده‌اید و مقصر حادثه از محل تصادف فرار کرده باشد، یا حتی ماشین شما کنار خیابان پارک بوده و خودرویی که ماهیت آن مشخص نیست با شما تصادف کرده و شما دسترسی به وی ندارید. در این شرایط چه باید کرد؟ گام به گام اقدامات لازم در زمان فرار مقصر به ترتیب زیر می‌باشد:

  1. برداشتن مشخصات وسیله نقلیه مقصر
  2.  تماس با پلیس ۱۱۰
  3. تنظیم صورت جلسه حادثه توسط کلانتری محل
  4. تنظیم کروکی توسط پلیس راهور
  5. مراجعه به  کلانتری محل برای تنظیم شکایت علیه مقصر متواری (اگر زیان دیده فوت کرده باشد و یا جراحتی دارد که نمی‌تواند به کلانتری مراجعه کند بستگان درجه یک وی می‌توانند این کار را انجام دهند)
  6.  در صورتی که عوامل راهور در صحنه حضور نداشته باشند می‌بایست توسط رئیس کلانتری یک تقاضانامه ترسیم کروکی صحنه به هم خورده به حضور قاضی دادگستری محل ارسال گردد.
  7.  معرفی کارشناسان راهور یا کارشناس رسمی دادگستری جهت ترسیم کروکی صحنه به هم خورد (این مورد برای زمانی است که پلیس راهور (راهنمایی و رانندگی) در زمان حادثه در محل حضور نداشته باشند)
  8. در صورتی که خسارت مالی باشد اصل کروکی به همراه مدارک بیمه بدنه و ثالث به شرکت بیمه ارائه می‌گردد (این مورد برای جبران خسارات مربوط به بیمه بدنه  لازم می باشد)

در صورتی که خسارت منجر به جرح یا فوت شده باشد می‌بایست مراحل ذیل را تا صدور رأی دادگاه ادامه داد، اما نیاز نیست برای دریافت خسارت خودرو منتظر به صدور رأی دادگاه شد این موضوع فقط برای تصادفات جانی صدق می‌کند.

  1.  معرفی زیان‌دیده یا زیان‌دیدگان به پزشکی قانونی (معرفی به پزشکی قانونی در مراحل اولیه از سوی کلانتری صورت می‌گیرد و مراجعات بعدی به پزشکی قانونی نیاز به اخذ نامه از کلانتری است)
  2. اگر بیمه بدنه دارید و خسارتی به خودروی شما وارد شده است که مقصر آن فرار کرده، می توانید از بیمه بدنه تان برای جبران خسارت وارده استفاده کنید

نکته: طبق ماده ۱۰ قانون بیمه، جبران خسارات جانی وارده به خسارت دیدگان از حوادثی که به علت متواری شدن وسیله نقلیه خاطی از محل و یا شناخته نشدن مسئول حادثه، از صندوق مستقلی به نام صندوق خسارات تأمین می گردد.

 

استفاده از بیمه بدنه در حالی که راننده مقصر تصادف فرار کرده است چگونه است؟

همانطور که گفته شد در صورتیکه به خودروی شما خسارتی وارد شده و مقصر حادثه فرار کرده است می توانید با ارائه مدارک زیر به شرکت بیمه از بیمه بدنه‌تان خسارت دریافت کنید (مدارک مورد درخواست خسارت بدنه در بیشتر شرکت‌های بیمه یکسان می باشد) :

  1. کروکی غیرسازشی
  2. صورت‌جلسه کلانتری یا پاسگاه انتظامی از حادثه
  3. اوراق بازجویی تنظیم شده در یگان انتظامی و مرجع قضایی
  4. اصل و کپی بیمه‌نامه بدنه اتومبیل
  5. اصل و  کپی بیمه‌نامه شخص ثالث
  6. اصل و کپی گواهینامه راننده یا مالک خودرو
  7. -اصل و کپی کارت مشخصات خودرو
  8. اصل و تصویر شناسنامه مالکیت خودرو
  9. تکمیل فرم واگذاری حقوق قانونی بیمه‌گذار به شرکت بیمه (رعایت اصل جانشینی، که چنانچه پس از پرداخت مسبب شناسائی گردید نسبت به بازیافت اقدامات لازم صورت پذیرد)
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *