بعد از سرقت خودرو چه کار باید کرد؟!

بعد از سرقت خودرو چه کار باید کرد؟!

بعد از سرقت خودرو چه کار باید کرد؟!

با توجه به بالا رفتن ارزش خودرو و ارزش قطعات خودرو های مختلف تولید داخل و خارج، انگیزه سارقان حرفه‌ای برای سرقت را بیشتر کرده است. بدون شک پیشگیری بهتر از درمان است (مطلب راهکارهای جلوگیری از سرقت خودرو را مطالعه نمایید) اما متاسفانه ممکن است خودمان یا کسی از اطرافیان دچار سرقت خودرو شود. در این مطلب همراه تو و بیمه باشید تا به شما بگوییم بعد از سرقت خودرو چه کارهایی باید انجام داد.

 


آمارها در رابطه با سرقت چه می‌گویند؟

با نیم نگاهی که به صفحه حوادث روزنامه‌ها و یا سایت‌های خبری و اجتماعی روزانه شاهد خبرهای مختلف درباره سرقت خودرو و لوازم آن هستیم. به گونه ای که در سال ۱۳۹۵ به ازای هر ۱۳۶ نفر جمعیت یک سرقت در کشور رخ داده است که ۴۰ درصد این سرقت‌ها از لوازم خودرو و وسایل داخل آن و ۱۴ درصد از منازل بوده است که بیشترین نوع سرقت محسوب می‌شود. بیشترین سرقت‌ها نیز به ترتیب در استان‌های تهران با ۳۶ درصد، خراسان رضوی ۱۲ درصد، البرز ۸ درصد، خوزستان ۵.۵ درصد و اصفهان با ۵ درصد بوده است.

بر این اساس اگر ۴۰ درصد کل سرقت‌ها مربوط به خودرو باشد، تنها در سال ۱۳۹۵ بیش از ۲۳۴ هزار سرقت خودرویی انجام شده است که نشان می‌دهد خودرو به‌ عنوان بهترین هدف برای سارقان تبدیل‌شده است که علی رغم استفاده از تدابیر مختلف امنیتی مثل دزد گیر های هوشمند مختلف، قفل پدال، قفل فرمان و … به سرقت رفتن خودرو خبر نمی‌دهد.

در امان بودن از دست سارقان علی رغم بالا رفتن سیستم امنیتی خودرو‌ها  همچنان از دغدغه های فکری دارندگان همه خودروهای گران قیمت می‌باشد. با توجه به آمار سرقت های انجام گرفته در همه کشورهای دنیا این موضوع به اثبات رسیده که همیشه سارقانی وجود دارند که با ترفندهای مختلف به خواسته‌ی خود می‌رسند.

سرقت خودرو پرایدپراید و پژو دو خودرویی هستند بیشترین سرقت را در بین همه خودرو ها دارند، در کنار همه انتقاداتی که برای افزایش ضریب امنیتی این خودروها به خودروسازان اعلام شده است ولی متاسفانه در جهت افزایش ایمنی خودروهایی از قبیل پراید و پژو اتفاقی نیافتاده و همچنان به سرقت رفتن راحت این خودرو ها از دردسرهای صاحبان آن‌ها می‌باشد. بهترین راه برای رفع نگرانی دارندگان این خودرو ها خرید بیمه بدنه پراید و بیمه بدنه پژو می‌باشد.


بعد از به سرقت رفتن خودرو چه کار باید کرد؟

 

اولین اقدام تماس با پلیس

اولین اقدام بعد از به سرقت رفتن خودرو  و به سرقت رفتن لوازم خودرو تماس با پلیس ۱۱۰ می‌باشد. در هر مکانی که به خسارت خوردید در همان مکان با پلیس تماس بگیرید، با اطلاع رسانی به پلیس، واحد گشتی برای ثبت سرقت به محل ارسال می‌شود. با آمدن پلیس گزارشی را تهیه کرده و یک برگ از آن را به فرد خسارت دیده تحویل می‌دهد. با همراه داشتن گزارش باید به اولین کلانتری نزدیک محل سرقت خودرو مراجعه کنید و گزارش سرقت را بدهید. برای تشکیل پرونده  اعلام خسارت در کلانتری مدارک ماشین، مدارک شناسایی خودتان و  اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس کلانتری بیان نمایید.

در اطلاع رسانی ماشین به سرقت رفته به کلانتری و پلیس ۱۱۰ درنگ نکنید چراکه خودرو و وسیله نقلیه موتوری که پلاک آن به نام شماست اگر در مدت زمان به سرقت رفته دچار تخلفی شود پیگرد قانونی برای صاحب پلاک ثبت می‌شود و تا ثابت کردن بیگناهی شما ممکن است کلی به درد سر بیافتید و شاید جریمه نقدی هم داشته باشید.

 

اقدامات بعدی

  1. مراجعه مالک خودروی به سرقت رفته به نزدیکترین کلانتری محل وقوع حادثه جهت اعلام شکایت. بعد از تماس شما مامور پلیس اطلاعاتی که شما در اختیارش قرار میدین رو کامل ثبت می‌کنه و به همکاران خودش در واحد گشت اطلاع رسانی می‌کنه
  2. تهیه گزارش توسط مامور: با مراجعه پلیس به صحنه سرقت و رسیدن ماموران گزارش کاملی از وضعیت رخ داده تهیه می‌شه .
  3. ارسال پرونده خودروی به سرقت رفته به مرکز سرقت پلیس ۱۱۰
  4. ارائه یک برگ از گزارش به مال باخته. یک نسخه از گزارش به مال باخته داده می شود که برای مراجعه به کلانتری هست .
  5. تقاضای ثبت شماره پلاک خودرو در لیست سیاه پلیس آگاهی برای جلوگیری از ثبت تخلفات
  6. ارجاع به بخش تجسس کلانتری: در این مرحله  پرونده شما به بخش تجسس کلانتری ارجاع داده می‌شود و در آنجاست که باید مدارک ماشین، مدارک شناسایی خود و اطلاعاتی که از سرقت دارید را به مامور تجسس پلیس آگاهی ارائه دهید.
  7. از آنجایی که کشف این پرونده به عهده آگاهی می باشد، مالک خودروی به سرقت رفته به همراه مامور کلانتری و همچنین مدارک به آگاهی میروند. برای ادامه ی فرایند پیدا کردن خودرو به کمک ماموران و کارکنان خبره این واحد نیاز داریم .
  8. اطلاع خسارت به شرکت بیمه و تشکیل پرونده در شرکت بیمه (در صورت داشتن بیمه‌بدنه اتومبیل و داشتن پوشش سرقت کلی و جزئی)
    با تکمیل روند تشکیل پرونده در پلیس آگاهی شما می توانید به همراه گزارش سرقت خودرو به شرکت بیمه مراجعه کنید تا پرونده خسارتتان را تشکیل دهید.

 

مدارک لازم برای اعلام سرقت به شرکت بیمه و استفاده از بیمه‌‌ بدنه:

  • صورت جلسه پلیس، مبنی بر سرقت کلی خودرو یا سرقت لوازم
  • اصل و کپی بیمه نامه‌های بدنه و شخص ثالث خودرو
  • اصل و کپی کارت و سند خودرو
  • ارائه معرفی نامه از شرکت‌های لیزینگ در صورت خرید اقساط خودرو
  • ارائه اصل و تصویر اسناد مالکیت وسیله نقلیه
  • ارائه مدارک شناسایی بیمه‌گذار مانند کارت ملی، شناسنامه، گواهینامه
  • ارائه اصل گزارش مقامات انتظامی
  • ارائه گواهی عدم خلافی و مفاصا حساب شهرداری تا پایان سال اعلام سرقت خودرو
  • ارائه استعلام عدم کشف پلیس آگاهی
  • ارائه سوئیچ‌های خودرو ( در صورت سرقت کلی)
  • تعیین ارزش خودرو توسط کارشناس بیمه، با حضور بیمه‌گذار (در صورت سرقت کلی)
  • انتقال سند مالکیت خودرو به نام شرکت بیمه مربوطه (در صورت سرقت کلی)
  • فاکتور لوازم به سرقت رفته (در صورت سرقت جزئی)
  • دریافت خسارت از شرکت بیمه، بعد از کسر فرانشیز و سایر کسورات قانونی

 

پیگیری سرقت خودرو به صورت اینترنتی

اگر خودروی شما به سرقت رفته، می توانید به صورت آنلاین استعلام خودروی سرقتی‌تان را از طریق سامانه postyafteh.post.ir با وارد کردن اطلاعات مشخصات فردی از قبیل نام و نام خانوادگی  و نام پدر و یا از طریق وارد کردن کد ملی مالک وسیله می‌توانید پیگیری خودروی به سرقت رفته را انجام دهید.

 

مراحل ترخیص خودرو سرقتی که توسط پلیس کشف شده است

  1. با پیدا شدن خودرو در هر حوزه انتظامی و در هر منطقه‌ای که باشد، از طرف آن یگان با  صاحب خودروی به سرقت رفته تماس گرفته می‌شود.
  2. بعد از مراجعه مالک خودروی به سرقت رفته به مرکز پلیس، مالک خودرو به پارکینگ و پلیس آگاهی معرفی می‌گردد.
  3. در پلیس آگاهی، شماره موتور و شماره شاسی خودرو تطبیق داده می شود. این موضوع، طی نامه کتبی پلیس آگاهی به کانون کارشناسان رسمی دادگستری، جهت بررسی و تطبیق موارد درخواستی، صورت می‌گیرد.
  4. در صورتی که شماره شاسی و شماره موتور اتومبیل مخدوش گردیده باشد، پلیس آگاهی، طی نامه رسمی، درخواست حک مجدد شماره شاسی و شماره موتور صحیح خودرو را به پلیس راهور ناجا ارسال می‌نماید.
  5. در صورت مخدوش نبودن شماره موتور و شماره شاسی خودرو، اتومبیل مسروقه کشف شده از لیست سیاه سیستم پلیس آگاهی خارج می‌شود و مراتب، طی نامه رسمی به پلیس راهور ناجا برای اعطای مجدد پلاک خودرو، اعلام می‌گردد.
  6. شماره پلاک خودرو می‌بایست از لیست سیاه سیستم پلیس راهور خارج شود و پس از دریافت گواهی عدم خلافی و پرداخت هزینه پارکینگ، مالک خودرو به واحد ترخیص پلیس راهور معرفی می‌شود.
  7. مالک خودرو، با در دست داشتن اصل سند خودرو، بیمه‌نامه و گواهینامه رانندگی خود، به پارکینگ جهت تحویل خودرو، مراجعه می‌نماید.
  8. لازم به ذکر است چنان‌چه خودرو توسط یگان دیگر کشف و ضبظ شده باشد لازم است طی مراحل نیابت جهت انتقال پرونده از یگان محل تشکیل پرونده به محل کشف به مراحل فوق اضافه گردد. (طبق رویه قضائی و انتظامی استان‌های بزرگ)

 

شرایط پرداخت خسارت سرقت در بیمه بدنه

 

اگر خودروی شما به سرقت برود و بیمه بدنه داشته باشید می‌توانید برای جبران خسارت سرقت از پوشش‌های بیمه بدنه‌تان استفاده کنید، برای استفاده از پوشش بیمه بدنه می‌توانید در یک بازه سه ماهه با فاصله ۴۵ روز آگهی سرقت خودرو  را در روزنامه آگهی کنید . اگر در طول مدت ۳ ماه خودروی شما پیدا نشود سند ماشین به سرقت رفته به نام شرکت بیمه می‌شود.
بعد از این مرحله، خسارت سرقت خودروی شما تا سقف ۸۰ درصد ارزش خودروی بیمه شده به شما پرداخت می‌شود و ۲۰ درصد ارزش خودرو به عنوان فرانشیز بیمه بدنه از آن کم می‌شود. فرانشیز سرقت در  بیمه بدنه همه شرکت‌های بیمه یکسان می‌باشد.

اگر هم در طول مدت ۳ ماه خودروی شما پیدا شود و خسارتی در حین سرقت به خودروی شما وارد شده باشد، شرکت بیمه خسارت شما را جبران می‌کند.

 

پوشش سرقت در جای لوازم خودرو

در بیمه بدنه پوشش های اصلی به همراه پوشش‌های اضافی به بیمه گذار ارائه می‌شود. پوشش سرقت کلی بیمه بدنه از پوشش‌های اصلی این بیمه نامه است و در صورت سرقت کلی خودرو می‌توانید از این پوشش استفاده کنید، در کنار پوشش سرقت کلی، ممکن است خسارت سرقت برای لوازم خودروی شما از قبیل ضبط، باتری، رینگ و لاستیک و … اتفاق بیافتد که در این زمان شما می‌توانید از پوشش سرقت در جای قطعات بیمه بدنه استفاده کنید . اگر یکی از قطعات فابریک یا غیر فابریک خودروی شما به سرقت برود، پوشش سرقت درجا خسارت آن را به شما می‌پردازد. پرداخت خسارت بابت سرقت درجا لوازم فابریک و غیر فابریک یک سقف مشخص‌شده‌ای برای هر شرکت بیمه‌گر دارد.


 

سخن پایانی: چرا بیمه سرقت خودرو داشته باشیم؟

با وجود همه تدابیر امنیتی که برای جلوگیری از سرقت خودرو به کار می بریم ممکن است خودروی شما طعمه سارقان حرفه‌ای باشد. دزدیده شدن خودرو یا قطعات در خیابان، سرقت خودرو با زورگیری و … اتفاق‌هایی هستند که علاوه بر پیشگیری نیازمند راه حلی بعد از اتفاق هستیم. با تمامی مزایایی که بیمه بدنه برای بیمه گذارانش دارد ، تهیه بیمه بدنه می‌تواند گزینه مناسبی برای خودروی شما باشد که در زمان خسارت بتواند جبران خسارت های پیش بینی نشده را انجام دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *