یکی از موضوعات پر چالش در انجام سرمایه گذاری امنیت مالی در آن سرمایه گذاری و جلوگیری از هر گونه ضرر و کلاهبرداری در این زمینه می‌باشد. در خرید بیمه عمر و سرمایه گذاری با توجه به ماهیت سرمایه گذاری و پس انداز  در کنار پوشش‌های ارزنده بیمه‌ای در بازه شروع تا پایان بیمه عمر موضوعاتی سبب دلنگرانی هایی برای بیمه گذاران از جهت کلاهبرداری بیمه عمر می‌شود.

در این نوشته می‌خواهیم به بررسی نکات و مسائل و پاسخ به سوالات مربوطه در زمینه کلاهبرداری عمر بپردازیم.

چطور بیمه عمر امنی بخریم؟

در خرید بیمه عمر بهتر است که چند نکته ساده اما مهم را در نظر داشته باشید تا بتوانید بیمه نامه عمرتان را با خیال راحت خریداری نمایید.

نکته اول: بیمه عمرتان را از یک فرد بی طرف خریداری نمایید.  خرید بیمه عمر از کارگزاری  بیمه که بی طرف بوده و بتواند با مقایسه شرایط شرکت های مختلف بهترین بیمه عمر را برای شما فراهم نماید حایز اهمیت است. تیم کارشناسان متخصص توبیمه با توجه به ماهیت کارگزاری که دارد می توانند بسته به نیاز بیمه ایی تان به شما در انتخاب و خرید کمک نمایند.

نکته دوم: در خرید بیمه عمر به کد بیمه مرکزی واحد صادر کننده بیمه نامه تان دقت کنید که در سنهاب و سایت بیمه مرکزی فعال باشد.

نکته سوم : سابقه کاری واحد صادر کننده بیمه نامه و استفاده از تجربیات صدور کارشناسان متخصص بیمه می تواند خرید راحت تری برای شما فراهم نماید.

نکته چهارم:  پرداخت حق بیمه تان را مستقیم به حساب شرکت بیمه مورد نظر واریز کنید و از واریز حق بیمه به شماره کارت اشخاص پرهیز کنید.

نکته پنجم: صدور آنلاین و ارسال رایگان و همراهی در پرداخت خسارت از جمله خدمات توبیمه است که میتواند راحتی قابل توجهی را برای شما در خرید بیمه عمر از توبیمه فراهم نماید.

نکته ششم: بعد از دریافت بیمه نامه اعتبار بیمه نامه را از سایت بیمه مرکزی با استفاده از کد یکتا  شماره بیمه نامه چک نمایید.

چه کلاهبرداری‌هایی ممکن است در زمینه بیمه عمر بیافتد؟

اشکال مختلف کلاهبرداری در بیمه عمر و یا حتی سایر بیمه نامه ها ممکن است  اتفاق بیافتد برخی از این موارد را می‌توان به ترتیب زیر بیان کرد:

عدم حسن نیت بیمه گذار و بیمه شده

داشتن سلامت جسمی و ذهنی و نداشتن سابقه بیماری از اولین شرایط خرید انواع بیمه عمر می باشد. ممکن است برخی از افراد در زمان خرید بیمه عمر کتمان حقیقت  نمایند و علی رغم داشتن سابقه بیماری این موضع را به شرکت بیمه گر اعلام نکنند، در این صورت در زمان خسارت ممکن است به دردسر بخورند.  جالبه که بدونید حتی دیده شده در برخی از موارد در کشور آمریکا بسیاری از افراد تظاهر به مرگ می کنند و با این کار می خواهند که سرمایه بیمه عمر شان را دریافت کرده و زندگی جدیدی را در جای دیگر با این سرمایه شروع کنند.

ذینفع شدن در بیمه عمر

ممکن است افراد برای کسانی بیمه عمر بخرند که خود فرد بیمه شده در جریان نباشد تا بتوانند از سرمایه گذاری در زمان حیات یا سرمایه‌های خسارت بیمه نامه به نفع خود استفاده نمایند این نوع بیمه نامه ها از نظر شرکت بیمه یک نوع کلاهبرداری بوده و مشکل صدور و پرداخت خسارت خواهد داشت.

خرید بیمه نامه از محل غیر معتبر

محل خرید بیمه نامه عمر یکی از مهمترین گزینه ها در پیش گیری از احتمال کلاهبرداری در این نوع بیمه نامه می باشد. خرید بیمه عمر از مکان هایی مانند مترو و یا نمایندگی هایی که سابقه کاری زیادی نداشته و محل ثابتی به عنوان دفتر و محل کار ندارند نیز می تواند برای شما درد سر ساز باشد. هستند بسیاری از افراد که بیمه نامه شان را از مترو و یا از کانترهای مستقر در دفاتر پیش خوان دولت تهیه کرده‌اند و با جمع شدن این واحد ها در ادامه بیمه نامه دسترسی به نماینده ندارند.

حتما بیمه نامه تان را از کارگزاری یا نمایندگی خریداری کنید که دارای سابقه کاری چند ساله بوده و محل کار و دفتر ثابتی را داشته باشد.

خرید بیمه نامه عمر از نمایندگی که کد بیمه مرکزی ندارد

حتما در خرید همه انواع بیمه نامه، به کد کارگزاری و کد نمایندگی  آن شرکت دقت  نمایید که  کد آن  نمایندگی و یا کارگزاری در سنهاب بیمه مرکزی به صورت کد فعال قابل رویت باشد. ( نکته: برخی نمایندگان دارای کد غیر فعال و یا کد باطل شده هستند) سایت سنهاب ییمه مرکزی اطلاعات کلیه نمایندگان و کارگزاران فعال در کل کشور را به راحتی در اختیار شما می گذارد.

صدور بیمه نامه بدون داشتن کد یکتا

از سال ۱۳۹۹ تمامی بیمه نامه های عمر صادره در بسیاری از شرکت های بیمه دارای کد یکتا هستند. کد یکتا کد شناسایی آن بیمه نامه در بیمه مرکزی می باشد. با داشتن کد یکتا می توانید بیمه نامه صادره را  در سیستم سنهاب بیمه مرکزی بررسی نمایید.

صدور بیمه نامه جعلی

متاسفانه بسیاری از افراد شیاد هستند که اقدام به چاپ بیمه نامه های جعلی با درج اطلاعات صوری از قبیل شماره بیمه نامه غیر معتبر و … می نمایند. از این رو حتما بعد از خرید  بیمه عمر و یا هر نوع بیمه نامه  دیگر اطلاعات  این بیمه نامه را در سایت شرکت بیمه مورد نظر و سایت بیمه مرکزی بررسی تا از اصل بودن بیمه نامه تان مطمئن شوید.

دریافت حق بیمه و صادر نکردن بیمه نامه

برای این که چنین اتفاقی برای شما نیافتد، می توانید به صورت آنلاین و یا حتی با مراجعه به بانک و یا با استفاده از شناسه پرداخت و یا شناسه قبض و یا سایر شرایط پرداخت،  اقدام به پرداخت  مبلغ حق بیمه تان نمایید.

البته ممکن است پیش پرداخت‌های جزئی قبل از صدور به صورت بیعانه به افراد پرداخت کنید که بعد از صدور و پرداخت کل حق بیمه این مبالغ باید به شما بازگردانده شود.

وعده های تبلیغاتی غیر واقعی

متاسفانه بازاریابان بسیاری از شرکت های بیمه با شعار های عجیب و غریب  اقدام به فروش بیمه نامه هایی می کنند که از لحاظ  بیمه ای و حتی اقتصادی به صرف فرد بیمه شده نیست. یکی از معروف‌ترین تبلیغات بیمه‌های عمر می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:  با پرداخت ماهی ۱۰۰ تومان ۱۰ ساله بازنشسته شوید؟! ۵ ساله بازنشسته شوید ؟!

فروش با سال بیمه‌ای کوتاه

بیمه نامه عمر یک بیمه نامه بلند مدت است که سرمایه گذاری ارزنده‌ای را در پایان مدت بیمه نامه به همراه پوشش‌های بیمه ای که در طول مدت بیمه نامه برای هر فرد ارائه می‌کند. برخی از نمایندگان برای مدت بیمه نامه ، بازه کوتاهی را برای بیمه های عمر پیشنهاد می کنند که از لحاظ فنی این کار اشتباهی است. حتما در خرید بیمه عمر بازه بلند مدت حداقل  ۲۰ ساله را در نظر داشته باشید که تعداد سال کمتر هم در دسترس شما باشد.

کم بودن سود دهی شرکت‌های بیمه در چند سال اول خرید بیمه عمر

این موضوع که سود دهی شرکت های بیمه در چند سال اول بیمه‌ای ( البته با رعایت ریسک و پوشش‌های بیمه‌ای تان ) کم می‌باشد و معمولا میزان پرداختی افراد بیشتر از میزان اندوخته بیمه ای شان است، که این مورد می‌تواند یکی از نگرانی‌های بسیاری از بیمه شده ها باشد.

در این مورد در نظر داشته باشید چون بیمه عمر یک بیمه بلندمدت با پس اندازی امن به همراه پوشش‌های بیمه ایی می‌باشد.  در سال‌های اول بیمه‌ای هزینه‌های اداری و پوشش‌های بیمه‌ای ارزنده که بر روی بیمه نامه شما از زمان صدور بیمه نامه فعال می‌باشد از حق بیمه کسر می‌شود.  این موضوع تقریبا در همه بیمه‌های عمر و در همه شرکت‌های بیمه چنین بوده و سن فرد، میزان حق بیمه پرداختی، میزان پوشش‌های درخواستی وی و حتی شرکت بیمه منتخب چند عامل مهم در تعیین فرا رسیدن زمان سود دهی بیمه نامه می‌باشد. از این رو پیشنهاد ما بر این است که قبل از خرید بیمه عمر حتما از مشاوره کارشناسان متخصص بیمه عمر کمک بگیرید تا بتوانید بهترین بیمه عمر را با توجه به شرایط مورد نظر مان برایمان در نظر بگیرند.

ورشکستگی شرکت های بیمه

همه شرکت های بیمه دارای مجوز فعالیت از بیمه مرکزی بوده و زیر نظر بیمه مرکزی فعالیت می‌کنند و موارد قانونی هستند که می‌توانند کمک بزرگی برای شما در پاسخ به این موضوع باشد که امنیت خاطری را برای شما فراهم نماید.

ماده ۳۷

ثبت هر مؤسسه بیمه در کشور ایران موکول به ارائه پروانه تأسیس که از طرف بیمه مرکزى صادر می‌شود خواهد بود. همچنین ثبت هر تغییرات بعدى در اساسنامه و میزان سرمایه و سهام مؤسسات بیمه‏ اى که به ثبت رسیده باشند، موکول به ارائه موافقت بیمه مرکزى  می‌باشد. (بر اساس این ماده قانونی تمام شرکت‌های بیمه خصوصی و دولتی، تحت نظارت مستقیم بیمه مرکزی هستند و ثبت و تأسیس آنها فقط  توسط بیمه مرکزی امکان پذیر است).

ماده ۶۰

اموال شرکت های بیمه همچنین ودایع مذکور در مواد ۳۶ و ۴۶ قانون تأسیس بیمه و بیمه گری، تضمین حقوق و مطالبات بیمه‏ گذاران، بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان است و درصورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه، بیمه‏ گذاران و بیمه‏ شدگان و صاحبان حقوق آنان نسبت به سایر بستانکاران، حق تقدم دارند. در میان رشته‏‌هاى مختلف بیمه ای ، حق تقدم با بیمه عمر است. شرکت‌های  بیمه نمی‌توانند بدون موافقت قبلى بیمه مرکزى‌، اموال خود را صلح حقوق نمایند و یا به  رهن واگذار کنند و یا موضوع هر نوع معامله با حق استرداد قرار دهند.

(بر اساس این قانون درصورت انحلال یا ورشکستگى یک شرکت بیمه ای  تعهدات بیمه نامه ها ی آن شرکت بیمه به عهده بیمه مرکزی می‌باشد. همچنین در صورت ورشکستگی یک شرکت بیمه، حقوق بیمه گذاران عمر، در  اولویت تمامی بدهکاران آن شرکت قرار دارد و شرکت ورشکسته، قبل از تسویه هرگونه بدهی “حتی بدهی به دولت یا بدهی به بانک‌ها یا بدهی به کسانیکه از آن شرکت چک یا سفته یا هرگونه اوراق بدهی آور دیگری دارند” تقدم دارد).

ماده ۷۱

کلیه شرکت‌های بیمه که در ایران فعالیت می نمایند باید ۲۱ درصد در رشته بیمه‏ هاى زندگى (شامل بیمه عمر و تامین آتیه )  خود را نزد بیمه مرکزى بیمه اتکایى نمایند. این ماده قانونی نشان می دهد که ۲۱ % از حق‌بیمه‌های رشته عمر که یک شرکت بیمه از بیمه‌گذاران خود دریافت می‌کند.

مستقیما به حساب بیمه مرکزی  واریز می‌شود. درقبال ۵۰ درصدی که بیمه مرکزی دریافت می کند، مکلف است تا درصورت متضررشدن یک شرکت بیمه، به نسبت حق بیمه های دریافتی، به صورت اتکایی عمل نموده و تا سهمی مشخص از ضرر و زیان را جبران کرده تا از ورشکستگی شرکت بیمه مزبور جلوگیری نماید.) و نیز ۳۰% آن نیز شرکت بیمه ایی بعنوان وثیقه به ضمانت خواهد گذاشت که درواقع همیشه ۸۰% سرمایه تضمین شده است و ۲۰% باقیمانده بابت هزینه ها و پوشش های بیمه ایی می باشد.

موارد یاد شده از جمله دغدغه ها در خرید و جلوگیری از هر گونه کلاهبرداری بیمه عمر هستند تیم توبیمه تا یک خرید امن شما را همراهی می‌نماید.