در این مطلب قصد داریم شما را با محاسبه نرخ بیمه موتور سیکلت در سال 99 آشنا کنیم.

موتور سیکلت، از جمله وسایل نقلیه است که از گذشته تا کنون در بین مردم از محبوبیت خاصی برخوردار بوده و استفاده از آن بعد از گذشت سال‌ها همچنان زیاد است و می‌توان گفت که نه تنها طرفداران این وسیله نقلیه کم نشده، بلکه روز به روز در حال افزایش است. همچنین باید اشاره کرد که، بیشترین تقاضا برای خرید موتور سیکلت از طرف جوانان بوده و این وسیله در بین افراد با سنین پایین‌تر طرفداران بسیاری را دارا می‌باشد. به همین دلیل، در طول روز تعداد تصادفات و سوانح رانندگی زیادی به دلایل مختلف مثل نگذاشتن کلاه ایمنی و یا سرعت بسیار بالای افراد در هنگام رانندگی با این وسیله و همچنین، انجام حرکات خطرناک در خیابان‌ها و اتوبان‌های بسیار شلوغ با این وسیله نقلیه رخ می‌دهد. حال سوال اینجاست که برای پیشگیری از رخداد چنین سوانح و خساراتی چه می‌توان کرد؟

محاسبه نرخ بیمه موتور سیکلت در سال 99

بطور کلی، پیشگیری رخداد تصادف و سوانح ناشی از رانندگی با موتور سیکلت امکان پذیر نمی‌باشد؛ اما می‌توان خسارات مالی و جانی ناشی از این سوانح را تا حدودی کنترل کرد. امروزه بیمه‌های مختلفی برای اکثر وسایل نقلیه وجود دارد و در صورت پرداخت مبلغ مشخصی به شرکت‌ها و موسسه‌های مربوطه، می‌توان وسیله‌ی نقلیه خود را بیمه کرد. از آنجایی که استفاده از موتور به مراتب بیشتر از سایر وسایل نقلیه می‌باشد، لذا برای جلوگیری از رخداد سوانح رانندگی با این وسیله می‌توان برای بیمه‌‌ی آن اقدام کرد.

خرید بیمه موتور

موتور سیکلت نیز همانند خودروها دارای دو نوع بیمه می‌باشد که عبارت‌اند از بیمه بدنه‌ی موتور و بیمه شخص ثالث موتور. به همین دلیل، محاسبه قیمت بیمه موتور سیکلت با توجه به انواع مختلف بیمه‌ی آن انجام می‌شود و می‌تواند متفاوت باشد. همچنین باید اشاره کرد که، هزینه بیمه موتور در سال‌های مختلف تحت شرایط و عوامل گوناگونی قرار داشته و دارای نرخی متغیر است. از جمله عواملی که بر محاسبه قیمت بیمه موتور تاثیر می‌گذارد، می‌توان به سال تولید این وسیله اشاره کرد؛ به نوعی که هر چه موتور جدید‌تر باشد، در نتیجه میزان هزینه‌ای که باید برای بیمه‌ی آن پرداخت شود کم‌تر است. در ادامه به دیگر عوامل مهم و تاثیرگذار در محاسبه هزینه بیمه موتور سیکلت اشاره می‌کنیم. همچنین به محاسبه نرخ بیمه این وسیله‎ی نقلیه در سال ۹۹ نیز می‌پردازیم.

نرخ بیمه بدنه موتور در سال ۹۹ و عوامل موثر بر آن

همانطور که اشاره شد، موتور سیکلت دارای دو نوع بیمه‌ی مختلف است که عبارت‌اند از: بیمه بدنه‌ی موتور و بیمه‌ی شخص ثالث. محاسبه هزینه‌ی هر یک از این بیمه‌ها تحت شرایط و عوامل گوناگونی قرار داشته و می‌تواند دارای تعرفه‌ای متغیر باشد. از جمله این عوامل سال تولید موتور است که قبلا به آن اشاره کردیم. یکی از عوامل تاثیرگذار دیگر در هزینه‌ی بیمه‌ی این وسیله، نوع موتور یعنی موتور‌های دوچرخ، سه‌چرخ و همچنین موتور گازی است. به بیان دیگر، قیمت بیمه‌ی انواع مختلف موتورها می‌تواند وابسته به نوع آن متفاوت باشد. عامل مهم دیگر، تعداد سیلندر‌های قرار گرفته در بدنه‌ی موتور می‌باشد؛ تعداد این سیلندرها می‌تواند از ۱ تا ۳ عدد باشد و هر چه تعداد بیشتر شود، قیمت بیمه‌ی موتور نیز بیشتر خواهد شد. بطور کلی، به میزان قدرتمند بودن بدنه‌ی موتور و سیستم آن، قیمت بیمه‌ی آن نیز بالاتر می‌رود.

نرخ بیمه موتور ۹۹ با توجه به این عوامل موثر معین می‌شود. آخرین اعلانات حاکی از آن است که قیمت بیمه بدنه موتور در سال ۹۹ برابر است با حدود ۵۰۰ هزار تومان که رقم مناسبی نسبت به حق بیمه‌ی سایر وسایل نقلیه می‌باشد. پرداخت حق بیمه به موسسه‌ها و شرکت‌های گوناگون که در زمینه‌ی بیمه‌ فعالیت می‌کنند، می‌تواند به شکل قسطی نیز انجام شود؛ با این حال، از آنجایی که بیمه‌ی موتور‌ها دارای هزینه‌‌ی کمی است، لذا بعضی از این شرکت‌ها پرداخت قسطی حق بیمه را قبول نمی‌کنند. باید توجه داشت که در صورت این که یک موتور سیکلت دارای کم‌ترین امکانات باشد، هزینه‌ای که در قبال بیمه‌ی آن پرداخت می‌شود نیز به مراتب کم‌تر خواهد شد.

لذا افراد در صورت تمایل به پرداخت هزینه‌ی کم‌تر می‌توانند به خرید موتورهای ارزلن‌تر و ساده‌تر اقدام کنند. برای بیمه کردن موتور خود، باید به عواملی چون جریمه‌ی دیرکرد و همچنین تخفیف‌های عدم خسارت در موتور که شامل عدم استفاده صاحب موتور از حق بیمه خود می‌باشد و باعث تخفیف در هزینه‌ی پرداختی برای حق بیمه‌ی موتور می‌شود نیز، توجه داشته باشیم. برای آگاهی از عوامل موثر بر نرخ هزینه بیمه، می‌توان در هنگام پرداخت حق بیمه‌ی موتور به شرکت‌ها و مراکز بیمه اطلاعات لازم را از طریق مشورت با کارکنان این مراکز و یا از قبل و پرس و جو از دیگران به دست آورد.

هزینه‌ بیمه‌ بدنه‌ی خودرو در سال ۹۹ تقریبا برابر با ۵۰۰ هزار تومان است.

قیمت بیمه‌ شخص ثالث موتور سیکلت

همانطور که قبلا اشاره شد، بیمه‌ی موتور شامل دوسته یعنی بیمه بدنه و بیمه شخص ثالث می‌باشد‌. در مورد هزینه بیمه بدنه اطلاعاتی بیان شد؛حال به بررسی نرخ بیمه شخص ثالث موتور سیکلت می‌پردازیم. شاید در ابتدا پرسیده شود که بیمه شخص ثالث چیست و چه کاربردی دارد؟ در پاسخ باید گفت، بیمه‌ شخص ثالث موتور شامل پرداخت هزینه‌ی تمامی خسارات جانی و مالی وارد شده به شخص دیگر در هنگام تصادف و بروز سوانح رانندگی با موتور است‌. اگر در هنگام تصادف با موتور، خود شخص مقصر باشد، در صورت این که موتور سیکلت بیمه داشته باشد تمام خسارات رخ داده در تصادف توسط بیمه پرداخت خواهد شد. در صورت دیگر یعنی مقصر بودن راننده‌ی مقابل و بروز خسارت‌های مالی و جانی به راننده موتور، بیمه باید مبلغ خسارت وارد شده به راننده موتور را طبق بیمه‌نامه پرداخت کند. حال در اینجا به بررسی و محاسبه قیمت بیمه شخص ثالث موتور سیکلت در سال ۹۹ می‌پردازیم.

نرخ بیمه موتور سیکلت ۹۹ با توجه به انواع مختلف این وسیله‌ی نقلیه، یعنی موتور گازی، یک سیلندر، دو سیلندر و دنده‌ای سه چرخ دارای تعرفه‌های مختلفی بوده و قیمت متنوعی دارد‌. طبق آخرین مصوبات، نرخ بیمه شخص ثالث برای موتورهای گازی چیزی حدود ۳۵۱۱۰۰ تومان، برای موتورهای یک سیلندر برابر با ۴۲۸۹۰۰ تومان، برای موتورهای دو و سه سیلندر برابر با ۴۷۱۲۰۰ تومان و در آخر، برای موتورهای سه چرخ برابر با ۵۰۶۷۰۰ تومان می‌باشد. همچنین طبق قوانین جدید وضع شده توسط شورای عالی بیمه، شرایطی برای بالا بردن میزان تعهدات مالی در قبال خسارات بدنی موتور وجود ندارد؛ با این حال در صورت تمایل افراد، شرکت‌های بیمه وظیفه دارند که با دریافت هزینه‌ی بیشتر، تعهدات مالی بیمه شخص ثالث را زیادتر کنند. بطور کلی برای محاسبه‎ی نرخ بیمه موتور سیکلت در سال ۹۹، حق بیمه‌ی شخص ثالث برای وسایل نقلیه با افزایشی حدود ۲۵ درصد همراه بوده است.