طرح بخشودگی 100% جرایم وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث بیمه ایران به مناسبت هفته دولت

طرح بخشودگی ۱۰۰% جرایم وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث بیمه ایران به مناسبت هفته دولت

جزئیات دقیق خبر طرح بخشودگی ۱۰۰% جرایم وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث بیمه ایران به مناسبت هفته دولت را در سایت توبیمه بررسی کنید.

رئیس کل بیمه‌ی مرکزی از بخشودگی ۱۰۰ درصدی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث تمامی وسایل نقلیه از ۲۹ مرداد تا پایان روز ۱۱ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ خبر داد.

طبق بخشنامه جدید بیمه مرکزی، تمام شرکت‌های بیمه ملزم شده‌اند از ۲۹ مرداد تا ۱۱ شهریور ماه ۱۴۰۱ به مناسبت گرامیداشت هفته دولت، جرایم وسایل نقلیه موتوری فاقد بیمه‌نامه شخص ثالث بخشیده می‌شود. با حمایت از اقشار آسیب پذیر و در راستای توسعه فرهنگ بیمه و همچنین به مناسبت هفته دولت صد در صد جرایم کلیه وسایل نقلیه موتوری زمینی از تاریخ ۲۹ مرداد تا پایان روز ۱۱ شهریور ماه سال جاری به مدت ۲ هفته بخشیده می‌شود.

براساس این طرح تمام خودروها از ۲۹ مرداد تا ۱۱ شهریور، شامل بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث به صورت ۱۰۰ درصد خواهند شد و صاحبان آن‌ها می‌توانند در این فرصت، برای تمدید بیمه‌ نامه شخص ثالث خود، بدون احتساب جریمه دیرکرد اقدام کنند.

طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث شامل کدام وسائل نقلیه می‌شود؟

مالکان تمام وسایل نقلیه، ازجمله خودروهای سواری، تاکسی، کامیون، اتوبوس و موتورسیکلت می‌توانند بدون پرداخت جریمه دیرکرد، بیمه شخص ثالث خود را تمدید کنند.

به این ترتیب تمام افرادی که بلافاصله بعد از انقضای بیمه‌نامه خود نسبت به تمدید آن اقدام نکرده‌اند و مشمول جریمه‌ دیرکرد شده‌اند، اگر در این مدت بیمه ثالث خود را تمدید کنند، لازم نیست مبلغی به عنوان جریمه بپردازند. البته لازم به ذکر است مهلت اجرای طرح بخشودگی جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث برای خودروها فقط تا ۱۱ شهریور ماه سال جاری است و افرادی که بعد از زمان مقرر اقدام به تمدید بیمه ثالث خود می‌کنند، مثل گذشته باید جریمه دیرکرد را بپردازند.

البته توجه داشته باشید که این طرح تنها شامل بیمه‌نامه‌های یک ساله است. یعنی رانندگانی که قصد خرید بیمه شخص ثالث کوتاه مدت، مثلا سه ماهه یا شش ماهه را داشته باشند، نمی‌توانند از بخشودگی جرائم آن بهره‌مند شوند.

جریمه دیرکرد بیمه ثالث چه قدر است؟

بیمه شخص ثالث بیمه ای اجباری است که نداشتن یا عدم تمدید آن عواقب جبران ناپذیری برای رانندگان در پی خواهد داشت. اعمال جریمه توسط پلیس راهنمایی و رانندگی،  انتقال خودرو به پارکینگ، پرداخت خسارات مالی و جانی ثالث توسط راننده مقصر و پرداخت جریمه دیرکرد از نتایج عدم تمدید بیمه ثالث است.

سوال اصلی اینجاست که اگر در مهلتی که برای بخشودگی جرائم دیرکرد بیمه شخص ثالث مقرر شده، بیمه نامه ثالث خود را تمدید نکنید چه میزان باید جریمه پرداخت کنید؟

جریمه دیرکرد بیمه ثالث به شکل روزانه محاسبه میشود و مبلغ آن برای انواع خودروها به شرح زیر است:

نوع وسیله نقلیه مبلغ جریمه دیرکرد روزانه ۱۴۰۱ (تومان)
سواری -کمتر از چهار سیلندر ۶,۴۲۲
سواری -پیکان، پراید و سپند ۷,۶۰۵
سواری -سایر چهار سیلندرها ۸,۹۴۰
سواری -بیش از چهار سیلندرها ۱۰,۰۰۵
موتورسیکلت گازی ۱,۵۹۵
موتورسیکلت دنده‌ای یک سیلندر ۱,۹۴۸
موتورسیکلت دو سیلندر به بالا ۲,۱۴۰
موتورسیکلت سه چرخ ۲,۳۰۱
بارکش تا ۱ تن ۷,۸۶۸
بارکش بیش از ۱ تن تا ۳ تن ۹,۴۷۴
بارکش بیش از ۳ تن تا ۵ تن ۱۱,۹۹۲
بارکش بیش از ۵ تن تا ۱۰ تن ۱۵,۳۶۴
بارکش بیش از ۱۰ تن تا ۲۰ تن ۱۷,۸۷۹
بارکش بیش از ۲۰ تن ۱۸,۹۴۸

البته حداکثر جریمه دیرکردی که به یک خودرو تعلق می‌گیرد، به اندازه ۳۶۵ روز است. یعنی اگر بیش از یک سال بیمه نامه ثالث نداشته یا آن را تمدید نکرده باشید، فقط به اندازه یک سال باید جریمه پرداخت کنید.

از آنجا که رانندگان برای خرید بیمه شخص ثالث باید حق بیمه قابل توجهی را بپردازند، اگر بیمه ثالث خود را تمدید نکنند باید علاوه بر حق بیمه، جریمه  ۵ هزار تا ۳ میلیون تومانی را پرداخت کنند. به این ترتیب اجرای طرح بخشودگی جرائم بیمه شخص ثالث بهترین فرصت برای حذف جریمه دیرکرد و پرداخت هزینه کمتر خواهد بود.

بیمه شخص ثالث را از ما بگیریم؟

همانطور که گفتیم، از ۲۹ مرداد تا ۱۱ شهریور ۱۴۰۱ امسال به مدت دو هفته جریمه دیرکرد بیمه شخص ثالث بخشیده شده است. پس بهتر است از این فرصت برای تمدید بیمه شخص ثالث خود با قیمتی کمتر اقدام کنید.

برای خرید بیمه شخص ثالث و یا تمدید آن می‌توانید به سایت توبیمه مراجعه کنید. به منظور مشاوره برای خرید بهترین بیمه ثالث و انتخاب مناسب‌ترین آن با توجه به آخرین تغییرات و طرح‌های مختلف بیمه‌ای با کارشناسان بیمه‌ای توبیمه تماس حاصل فرمایید.