حذف نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث و جایگزینی نسخه الکترونیکی

همانطور که می‌دانید تهیه بیمه شخص ثالث برای تمامی خودروها الزامی است. پس خرید بیمه شخص ثالث از شرکت‌های بیمه‌ای امری واجب است، به همین دلیل است که مهم‌ترین بیمه‌ای که توسط این شرکت‌ها صارد می‌شود، بیمه شخص ثالث می‌باشد. احتمالا چند وقتی است که راجع به حذف نسخه کاغذی بیمه‌های شخص ثالث صحبت‌های شنیده‌اید. این خبر صحیح است، از ابتدای خرداد ماه سال جاری بنا به دستور بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تمام نسخه‌های کاغذی بیمه نامه‌های شخص ثالث جای خود را به نسخه الکترونیکی این بیمه نامه‌ها دادند.

چرا نسخه کاغذی بیمه شخص ثالث حذف شد؟

اما چند دلیل وجود داشت که نسخه کاغذی مرسوم بیمه نامه‌ها جای خود را به نسخه الکترونیکی بیمه نامه شخصی ثالث بدهد. شاید بتوان کرونا را یکی از مهم‌ترین دلایل برای این تصمیم معرفی کرد. با شیوع بیماری کرونا و به منظور جلوگیری از رفت و آمدها و تجمع در شعب یا نمایندگی‌های شرکت‌های بیمه جهت صدور و دریافت بیمه نامه توسط بیمه گزاران، این تصمیم برای بیمه مرکزی محترم جدی‌تر از گذشته شد، تا جایی که این تصمیم از اول خرداد سال ۱۳۹۹ به خود جامه عمل پوشاند. اما اگر بخواهیم از بحث کرونا و فاصله اجتماعی کمی فاصله بگیریم، به یک دلیل محکم‌تر خواهیم رسید و آن‌ هم جلوگیری از مصرف بی رویه کاغذ و در نتیجه حفظ و تکریم محیط زیست خواهد بود.

تفاوت‌ها و تشبهات نسخه کاغذی و الکترونیکی شخص ثالث در چیست؟

اگر بخواهیم از تفاوت‌ها و تشابهات بین بیمه نامه‌های کاغذی و الکترونیکی صحبت کنیم، در ابتدا باید گفت که بیمه نامه‌های کاغذی و الکترونیکی هیچ تفاوتی در بطن خود به عنوان یک بیمه نامه شخص ثالث ندارد و تمام محتویات از جمله تخفیفات عدم خسارت در نسخه الکترونیکی نیز پابرجا مانده است. همچنین بیمه گزاران نیز به همان روال سابق اقدام به صدور بیمه نامه‌های خود خواهند کرد، یعنی با مراجعه به شعب یا نمایندگی شرکت‌های بیمه، به صورت اینترنتی و یا تماس با کارشناسان تو بیمه بیمه نامه شخص ثالث خود را صدور یا تمدید خواهند کرد. تنها تفاوت بیمه نامه‌های کاغذی و الکترونیکی، عدم چاپ بیمه نامه است و نسخه فیزیکی دیگر همانند قبل وجود نداشته اما این بیمه نامه کاملا معتبر بوده و از نظر ارزش و اعتبار قانونی هیچگونه تفاوتی با نسخه کاغذی نخواهد داشت.

چگونگی دریافت بیمه نامه الکترونیکی شخص ثالث:

طبق دستور بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران تمام شرکت‌های بیمه وظیفه دارند تا هنگام صدور بیمه یک پیامک یا اس ام اس با محتویات زیر برای تلفن همراه بیمه گزار ارسال نماید:

  • لینک دریافت نسخه قابل چاپ بیمه نامه شخص ثالث برای آن دسته از بیمه گزارانی که نیاز به چاپ نسخه کاغذی آن دارند.
  • کد یکتا بیمه نامه صادر شده جدید
  • لینک مستقیم به صفحه استعلام بیمه نامه از بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران

با رعایت این سه مورد دیگر هیچ جای نگرانی نخواهد بود و بیمه گزاران می‌توانند به راحتی با مراجعه به لینک استعلام بیمه نامه از اصالت بیمه نامه خود اطمینان حاصل نمایند و تمام جزئیات بیمه نامه خود را مو به مو مطالعه کنند و هر زمانی که به نسخه کاغذی آن نیاز بود ، از طریق لینک دریافت نسخه چاپی بیمه نامه خود را چاپ کرده و از آن استفاده خواهند کرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *