بیمه کامپیوتر خودرو یا ECU

بیمه کامپیوتر خودرو یا ECU

کامپیوتر خودرو یا  ECU یکی از جذابترین قطعاتی است که سارقان به دنبال آن می‌روند. اگرچه راه‌هایی برای مراقبت و پیشگیری از سرقت این قطعه وجود دارد اما اگر خدای ناکرده این قطعه به سرقت رود تنها راه جبران آن استفاده از پوشش مناسب بیمه بدنه برای خودرو است. در این نوشتار ابتدا کلیاتی از کامپتوتر خودرو و راه‌های پیشگیری آن از سرقت را میگوییم و در ادامه به بررسی بیمه بدنه کامپیوتر خودرو میپردازیم. همراه ما باشید.


 

ECU چیست؟

ECU قطعه ای الکترونیکی در خودرو است که به عنوان واحد کنترل الکترونیکی، مسئول کنترل و هماهنگی بخش های مختلف خودروهای انژکتوری می‌باشد. از دلالیل به کار رفتن این قطعه در خودرو‌ها را می‌توان امکان استفاده از ریزپردازنده های مختلف در یک مجموعه و کنترل و عیب یابی آسان خودرو ، امکانات رفاهی و ایمنی بیشتر در خودرو ، کاهش مصرف سوخت خودرو … بیان کرد. به نحوی که اگر این قطعه به درستی کار نکند و یا وجود نداشته باشد. کارکرد خودرو عملا با مشکل مواجه می‌شود.

علی رغم به کار گیری سیستم‌های ایمنی و امنیتی در خودرو ، یکی از محبوب‌ترین طعمه‌هایی که در برابر سارقان وجود دارد لوازم و قطعات خودرو از جمله کامپیوتر خودرو می‌باشد. چرا که این قطعه هر چند اندازه کوچکی داشته ولی به علت فناوری بالایی که دارد بسیار گران قیمت بوده و یکی از پر طرفدارترین قطعات برای سارقان قطعات خودرو می‌باشد. آمار نشان می‌دهد که از جمله خودرو‌هایی که آمار سرقت کامپیوتر بالایی دارند ECU  سمند، ECU پژو ۲۰۶ و ECU  زانتیا می‌باشند که سارقان خودرو در عرض کمتر از ۱ دقیقه این قطعه را به سرقت برده و از این کار درآمدی بیش از ۲ میلیون تومان در روز دارند. فیلم به سرقت رفتن ecu در کمتر از ۱ دقیقه را در ادامه مشاهده کنید.

 

ECU ماشین کجاست؟

محل نصب ECU در هر خودرو، بستگی به سازنده آن داشته و یک مکان مشخصی در همه ماشین‌ها ندارد. به طور مثال کامپیوتر خودرو می‌تواند داخل اتاق و زیر داشبورد باشد و یا در زیر کاپوت خودرو و در کنار موتور (مانند ECU پژو ۲۰۶ و..) نصب شده باشد.  محل قرار گیری  ECU پراید پشت کیلومتر شمار می‌باشد که به علت محل قرارگیری، پراید یکی از امن‌ترین خودروها برای ECU می‌باشد.


مطلب مرتبط: راه‌های جلوگیری از سرقت خودرو


دارندگان این خودروها روش های مختلفی را برای بالا بردن امنیت کامپیوتر خودرو به کار می‌برند از جمله دارندگان سمند از قفل ECU  سمند، قاب کامپیوتر سمند ، قفل کاپوت سمند، کاور ECU سمند کمک می‌جویند تا مانعی بر سر راه سارقان بگذارند. اما متاسفانه همه این راه‌ها نتوانسته کاری از پیش ببرد و ما شاهد وجود پیگیری‌های زیادی از سوی مالباختگان و ارائه گزارش به پلیس ۱۱۰ و تشکیل پرونده در کلانتری‌ها هستیم که در بسیاری از موارد این قطعات سرقتی متاسفانه هیچ‌گاه پیدا نشده و از سوی باندهای مافیایی و با همکاری برخی از مکانیکی‌ها به فروش می‌رسند.

 

خرابی کامپیوتر ماشین چه عواقبی دارد؟

  • نداشتن چراغ چک
  • مشکل در یکی از سنسورهای موتور
  • روشن نشدن موتور
  • ایراد در عملکرد دریچه گاز
  • مشکل در بخش پدال برقی گاز
  • مشکل در یکی از شیرهای برقی موتور یا گیربکس
  • روشن نشدن پمپ بنزین
  • روشن نشدن یکی از رله های موتور مثل رله دور فن
  • متصل نشدن دیاگ به واحد ECU

 

هزینه تعویض کامپیوتر خودرو چقدر است؟

اگر چرخی در بازار بزنیم ، به راحتی می‌توانیم کامپیوترهای سرقتی و دست دوم خودروهای پژو ۲۰۶، پژو ۴۰۵ و سمند را تهیه کنیم.. قیمت کامپیوتر خودرو در صورتی که ECU نو باشد حدود ۲ میلیون تومان است و در صورتی که نو نباشد با ۱.۵ میلیون تومان می‌توان آن را خریداری کرد. در ذیل جدولی از قیمت ECU خودروهای مختلف را آورده‌ایم که البته این نکته را در نظر داشته باشید با توجه به نوسانات بازار ، قیمت ها متغییر می‌باشند (قیمت ها مربوط به خرداد ۹۸ است).

 

ECU (کامپیوتر خودرو) قیمت
 J34 چینی پژو ۲۰۶ ۹۰۰,۰۰۰تومان
بوش ME 7.4.5-206 ۱,۰۰۰,۰۰۰تومان
بوشME 7.4.4 405 ۱,۲۰۰,۰۰۰تومان
زیمنس ۲۰۶ CBMتک سنسور ۴۸۰,۰۰۰تومان
زیمنس ۲۰۶-CBM-CEF-E4 ۴۸۰,۰۰۰تومان
ساژم ۳۵ پژو ۲۰۶ ۱,۰۰۰,۰۰۰تومان
ساژم S2000-3E پژو ۲۰۶ ۱,۰۵۰,۰۰۰تومان
غرب استیل پژو ۲۰۶ ۷۶۰,۰۰۰تومان
والئو J34-اصلی پژو ۲۰۶ ۲,۰۰۰,۰۰۰تومان
sl96 پژو ۴۰۵ ۴۵۰،۰۰۰ تومان
ایسیو گاز سمند لندیرنزو ۴۰۵ ۴۰۰،۰۰۰ تومان
زیمنس سمند تک سوز ۴۵۰،۰۰۰ تومان
ساژم -والئو -s2000 -10lc -سمند ۶۹۰،۰۰۰ تومان
ssat تک سوز سمند -۴۰۵ ۸۲۰،۰۰۰ تومان

 


چطور ECU را بیمه بدنه کنیم؟

 

با همه تفاسیری که درباره سرقت کامپیوتر گفتیم، زمانی که این قطعه به سرقت رفت چه باید کرد؟ برای این موضوع داشتن بیمه بدنه خودرو تنها راه حل ممکن است که شاید دارنده خودرو بتواند بخشی از خسارت اتفاق افتاده را جبران کند. اگر این سوال برایتان پیش آمده که بیمه بدنه چطور خسارت دزدیده شدن ECU  شما را جبران می‌کند با ما همراه باشید.

اگر آشنایی درباره بیمه بدنه داشته باشید، می‌دانید که پوشش‌های این بیمه نامه در دو دسته پوشش‌های اصلی و پوشش‌های اضافی ارائه می‌شود. سرقت قطعات خودرو در دسته پوشش‌های اضافی با نام پوشش سرقت در جای قطعات خودرو قرار می‌گیرد.

در پوشش سرقت در جای قطعات خودروی بیمه بدنه، شرکت بیمه خسارت قطعات و لوازمی از قبیل باطری، ضبط و ECU  و… را با توجه به شرایط درج شده در بیمه نامه پرداخت می‌کند. در مورد خسارت به سرقت رفتن ECU نیز پرداخت خسارت به همین منوال بوده و از آنجاییکه ECU  جز قطعات فابریک خودرو می‌باشد خسارت بدون نیاز به ارائه فاکتور پرداخت می شود. اما در پرداخت خسارت سایر قطعات همچون باتری، ضبط، رینگ و لاستیک و …ارائه  فاکتور خرید به شرکت بیمه در زمان خسارت و در برخی از شرکت های بیمه در زمان خرید بیمه بدنه لازم می‌باشد.

 

خرید بیمه بدنه برای ECU

اگر می‌خواهید کامپیوتر ماشینتان بیمه شود باید بیمه بدنه تهیه نماید. البته داشتن بیمه بدنه کافی نیست و باید  بیمه بدنه شما، پوشش سرقت در جای قطعات را داشته باشد. با توجه به اما اگر ها و شرایط گوناگونی که شرکت های مختلف در پرداخت خسارت به سرقت رفتن ECU دارد بهترین راه در خرید بهترین بیمه بدنه ، خرید بیمه بدنه به کمک کارشناسان تو و بیمه است. با ثبت درخواست خرید بیمه بدنه در سامانه تو وبیمه شما می‌توانید روند ارائه خدمات گوناگون بیمه بدنه ، مقایسه قیمت و نحوه پرداخت خسارت شرکت‌های مختلف بیمه را بررسی کرده و با اطمینان خیال بیمه بدنه تان را خریداری کرده و یا تمدید نمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *