بیمه حوادث دانش آموزی هزینه‌ای اجباری یا اختیاری؟

بیمه حوادث دانش آموزی هزینه‌ای اجباری یا اختیاری؟

هر سال با نزدیک شدن به شروع سال تحصیلی و آغاز ثبت نام مدارس بحث هزینه‌های دریافتی مدارس و یا شهریه‌ها بالا می‌گیرد. موجی از اعتراض و گلایه مردم و هم‌زمان اطلاعیه‌های آموزش و پرورش به راه می‌افتد که توسط رسانه‌های خبری نیز تحت پوشش قرار می‌گیرد. گلایه مردم از این است که چرا باید مبالغی را به عنوان شهریه، کمک به مدارس و… بپردازند؟ از طرفی سازمان آموزش و پرورش کشور هم مرتباً تاکید می‌کند که در مدارس دولتی هیچ پولی تحت عنوان شهریه یا کمک به مدارس نباید پرداخت شود. در نهایت هم همه این مسائل در هاله‌ای از ابهام خاتمه می‌یابد تا سال بعد که دوباره به فصل ثبت نام مدارس برسیم. اما واقعاً بیمه حوادث دانش آموزی چیست؟ چرا باید بابت آن پول بپردازیم؟ دریافت این هزینه اجباری است یا اختیاری؟ در این مطلب می‌خواهیم به این سوالات پاسخ بدهیم با ما همراه باشید.

 

انواع مدارس و انواع هزینه‌هایی که از خانواده‌ها دریافت می‌کنند

دریافت هزینه‌های مختلف در زمان ثبت نام بیشتر بستگی به این دارد که در کدام مدرسه ثبت نام می‌کنید. انواع مدارس از جمله مدارس غیر دولتی، استعدادهای درخشان، نمونه دولتی، هیات امنایی در ایران وجود دارند. اگر می‌خواهید فرزند خود را در این مدارس ثبت نام کنید باید بدانید که هرکدام شهریه و هزینه‌های مختلفی را دریافت می‌کنند و هر مدرسه نیز ممکن است با مدرسه دیگر شهریه و هزینه‌های جانبی متفاوتی داشته باشد. این مدارس مورد بحث ما نیستند و ما فقط در مورد مدارس دولتی صحبت می‌کنیم. می‌خواهیم بدانیم که آیا این مدارس مجاز به دریافت هزینه هستند یا خیر؟ و دریافت چه هزینه‌هایی از سوی این مدرسه‌ها ممنوع است!

 

هزینه‌هایی که مدارس دولتی در زمان ثبت نام از شما می‌گیرند

برای ثبت نام فرزند خود در مدارس دولتی فقط باید هزینه کتاب‌های درسی و حق بیمه حوادث دانش آموزی را پرداخت کنید. مدرسه مجاز نیست که غیر از این دو مورد هزینه‌های دیگری از شما بگیرد و تنها در صورت تمایل و به صورت داوطلبانه، می‌توانید مبالغی را برای مساعدت به مدرسه‌ای که فرزندتان را در آن ثبت نام کرده‌اید، پرداخت کنید.

مدارس دولتی فقط مجاز به دریافت هزینه کتاب‌های درسی و بیمه حوادث دانش آموزی هستند.

پرداخت هزینه بیمه حوادث دانش آموزی، هزینه‌ای اجباری برای همه؟!

بیمه شخص ثالث یکی از بیمه‌های اجباری است و علت آن هم انجام وظیفه انسانی در قبال دیگر افراد است که کاملاً منطقی و به جا است؛ اما بیمه حوادث دانش آموزی چرا باید اجباری باشد؟ در سال ۱۳۶۱ دریافت این بیمه برای همه دانش آموزان اجباری اعلام شد و از آن زمان تا کنون ثبت نام دانش آموزان با پرداخت حق بیمه حوادث آن‌ها انجام می‌شود. اما آیا درست است که این بیمه اجباری باشد؟ پاسخ ما به این سوال چه مثبت باشد چه منفی، به هر حال اکنون پرداخت حق بیمه حوادث دانش آموزی بخشی از قوانین کشور است که باید رعایت شود.

آیا دلایل اجباری بودن بیمه حوادث دانش آموزی منطقی است؟

از جمله دلایلی که برای اجباری بودن بیمه دانش آموزی بیان می‌کنند این است که اگر اتفاقی برای دانش‌آموز رخ دهد، خانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم بضاعت بتوانند با استفاده از این بیمه هزینه‌های درمانی را پرداخت کرده و یا از محل این بیمه، دیه تعهدشده را دریافت کنند. این مسئله به ظاهر منطقی به نظر می‌رسد اما خانواده‌هایی که نیازی به این بیمه ندارند و از تمکن مالی خوبی برخوردارند چرا باید آن را به اجبار بخرند و برای آن حق بیمه بپردازند؟ بعضی معتقدند که حق بیمه‌های بیمه حوادث آن‌قدر کم است که برای خانواده‌های مرفه یا با درآمد متوسط چیز زیادی نیست و دلیلی برای مخالفت با آن وجود ندارد. البته این حرف منطقی نیست چون ما نمی‌توانیم برای پول دیگران تصمیم بگیریم و در ثانی درست است که حق بیمه‌های بیمه حوادث کم است اما همه افراد باید بدانند بابت چه چیزی پول می‌پردازند و با رضایت خاطر آن را پرداخت کنند. نکته دیگر این است که مسئولیت کودکان در محیط مدرسه به عهده مسئولین آن است که آنان نیز می‌توانند در این خصوص بیمه مسئولیت تهیه کنند. با توجه به این که چندان روشن نیست که آیا همه مدیران مدارس بیمه مسئولیت دارند یا خیر و با توجه به اجباری بودن خرید بیمه حوادث دانش آموزی این تصور تقویت می‌شود که به نوعی این هزینه‌ها به خانواده دانش آموز تحمیل شده است.

حق بیمه‌های حوادث دانش آموزی که از خانواده‌ها می‌گیرند صرف چه چیز می‌شود؟

در قسمت قبل گفتیم حق بیمه حوادث کم است. در سال تحصیلی جاری یعنی ۹۹-۹۸ مقدار حق بیمه مبلغ ۱۰ هزار تومان است. اما باید این را در نظر بگیرید که این مبلغ به ازای هر دانش آموز است و در سال گذشته مطابق آمار اعلام شده در خبرگزاری‌ها بیش از ۱۴ میلیون دانش آموز در مقاطع مختلف تحصیلی ثبت نام کرده‌اند که اکثریت آن‌ها نیز حق بیمه حوادث را پرداخته‌اند. با ضرب کردن مبلغ حق بیمه در تعداد دانش آموزان هر سال، می‌توانید بفهمید حجم پولی که به شرکت بیمه می‌رسد چه مقدار وسیعی است. طبیعتاً برای شما سوال می‌شود که این حجم پول صرف چه چیز می‌شود؟ و آیا چیزی از این مبالغ برای ساخت، تعمیر و یا تجهیز مدارس اختصاص داده می‌شود یا خیر؟ در جواب باید گفت همه این حق بیمه‌ها را شرکت بیمه می‌گیرد و صرف پذیرش ریسک می‌کند. یک شرکت بیمه تنها در حیطه کاری خود فعالیت می‌کند و اگر دانش آموزی مطابق موارد تعهدشده در بیمه‌نامه دچار خسارت شود، آن را می‌پردازد. در نتیجه شرکت بیمه تعهدی بابت کمک به فعالیت‌هایی نظیر تجهیز مدارس و نوسازی آن‌ها ندارد. همچنین در صورتی که دانش آموز از بیمه‌نامه خود در طول سال استفاده نکند، شرکت بیمه تعهدی برای پرداخت حق بیمه دریافتی به وی ندارد.

 

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *